15 juli 2014

Att hålla sig till rätt definition

Ibland händer det att människor har åsikter om någonting som går helt emot dina. Trots att ni kanske från början stod bakom samma idé. Men deras tolkning och praktiserande av denna idé strider så pass mycket mot dina principer att du avsäger allt som har med ämnet att göra och istället blir lite anti, för att inte tala om provocerad av hela företeelsen. Feminismen idag verkar vara ett sådant exempel.

Om jag skulle låta vissa typer av så kallade feministiska idéer få diktera hela frågan, skulle jag ju också överge min tro på att feminism behövs och att vi med den har utvecklat mycket positivt i vårat samhälle.

Därför tror att det är en bra idé att hålla sig till själva definitionen av vad någonting egentligen är och ta ställning utifrån det. Annars blir man lite ägd. Och på samma gång förlorad.

Förvisso förstår jag att tolkningar kan göras utifrån "den rätta definitionen", speciellt när det gäller "social likställighet". Jag läser dock inte in att målet bör vara att sudda ut könen för att komma dit, som det vet jag att vissa gör. Och jag tänker hur som helst inte låta andras tolkningar diktera villkoren för vad vad feminism är eller inte är.

Enligt svenska akademins ordlista: 

FEMINISM -is⁴m, r.; best. -en.
[jfr d. feminisme; av fr. féminisme, till lat. femina (se FEMININ, adj.)]
[FEMINISM 1]

1) åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen, kvinnoemancipation(en), kvinnorörelse(n). SD 1896nr 157, s. 5. Den svenska feminismen daterar sig från Fredrika Bremers verksamhet. KLEEN Kvinn. 210(191O).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar